پرش لینک ها

بهترین ابزارهای تست سرعت سایت

“هر چیزی که لازم است درباره بهترین ابزار های تست سرعت بدانید”

داده پردازان راما

جالب است بدانید که افزایش سرعت سایت در اغلب مواقع، کمک خیلی زیاد و چشمگیری به بهبود رتبه‌های ‌تان در نتایج جستجو نمی ‌کند. ولی بترسید از آن روزی که سرعت سایتتان به خاطر یک اشتباه فنی، کاهش پیدا کند!یک اشتباه باعث می شود که گوگل حتی ممکن است حاضر شود به راحتی چشمش را روی سال‌ها فعالیتتان بسته و به راحتی جایگاهتان را به رقبا بدهد.
به خاطر این موضوع، حتما باید به عنوان یک سئوکار، با بهترین ابزارهای تست سرعت سایت آشنایی داشته و به طور مداوم از آن ها استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می‌ کنند راحت ‌تر مشکلات سایت را پیدا کرده و آن ها رفع کنید تا سرعت سایتتان بهتر شود.

بهترین ابزارهای تست سرعت سایت

در ادامه این وبلاگ به معرفی بهترین ابزار های تست سرعت سایت که در ایران فیلتر نیستند بپردازیم . با داده پردازان راما همراه باشید.

1. ابزار تست سرعت سایت Gtmetrix

چند ماه پیش شرکت Gtmetrix پیغامی را در وب سایت خود منتشر کرد و در آن خبر از تحریم کاربران ایرانی داد! در این پیغام اینطور آمده بود که این مجموعه به دلیل تحریم‌ها مجبور است ایرانیان را تحریم کند و در آینده‌ای زود این اتفاق رخ می‌دهد. اما هنوز بنا به دلایل نامعلوم این تحریم شکل نگرفته و کاربران ایرانی حتی بدون نیاز به vpn و فیلترشکن می‌توانند از این سایت استفاده کنند.
بدون شک می توان گفت که Gtmetrix در حال حاضر بهترین ابزار برای تست سرعت سایت در میان تمامی ابزارهایی هست میشه از آن استفاده کرد. آن هم به خاطر قابلیت‌ های زیادی و قطعاً رایگان بودنش! در واقع به کمک این ابزار می ‌توانید به طور دقیق بفهمید که ضعف سایت ‌تان در زمینه سرعت، به خاطر چه چیزی است.
به این نکته در مورد تست سرعت سایت توجه داشته باشید که در گذشته Gtmetrix یک ‌سری آمار جذاب در مورد وضعیت سرعت سایت به شما می ‌داد و سایتتان را از نظر سرعت، نمره‌ دهی می ‌کرد. اما بعد از مدتی، یک آپدیت ارائه کرد که تغییرات ظاهری و فنی زیادی در ابزارش ایجاد کرد.اما مشکل در چیست؟ از طرفی بسیاری از آموزش‌ هایی که در سطح وب برای آموزش کار با این ابزار در اختیارتان قرار گرفته، روی نسخه قدیمی آن برگزار شده.
به این ترتیب حتی اگر آموزشی که یافته ‌اید یا خریداری کرده‌اید روی نسخه قدیمی Gtmetrix بود هم می‌ توانید به راحتی از آن استفاده کرده و سرعت سایت را بالا ببرید.

تست سرعت سایت

2. ابزار تست سرعت سایت PageSpeed Insights

آماری که PageSpeed Insights از وضعیت سرعت سایت به شما می‌دهد.
قطعا انتخاب بعدی‌ بعد از Gtmetrix ،PageSpeed Insights است. PageSpeed ابزاری است که خود گوگل به ما ارائه کرده! با توجه به اینکه هدف ما از سئو این است که بتوانیم نظر گوگل را به خودمان جلب کنیم، خب قطعا آمار این ابزار به نظر واقعی الگوریتم‌های این موتور جستجو هم نزدیک ‌تر است.
اما یک تفاوت عمده بینPageSpeed Insights و Gtmetrix وجود دارد.
چند سال پیش گوگل در سرچ کنسول، گزینه ‌ای به اسم Core Web Vitals اضافه کرد. این گزینه، چند آمار عجیب غریب با عبارت های نامفهوم LCP و FID نشان میداد که همیگی با وبسایت مرتبط بودند. در واقع گوگل به ما نشان داد که بیشتر از قبل روی تجربه کاربری و سرعت سایت حساس شده. LCP و FID و دیگر عبارت‌ها هم دقیقا به فاکتورهایی در زمینه سرعت اشاره می‌کردند. مثلا اینکه اولین عنصر صفحه شما چند ثانیه بعد از ورود کاربر کاملا بارگذاری شده؟
اما Gtmetrix فقط به بررسی سرعت سایت شما، حجم صفحات و همینطور ارائه گزارش‌هایی در مورد نقاط قوت و سایت می ‌پردازد که این یک تفاوت بزرگ میان این دو می باشد.
با توجه به گفته‌های بالا برای تست سرعت سایت، شما ابتدا باید به کمک گزارش ‌های Gtmetrix سرعت سایتتان را بهینه کنید، سپس به کمک PageSpeed Insights ببینید که وضعیت‌تان از لحاظ فاکتورهای Core Web Vitals چگونه بوده است.

تست سرعت سایت

Mobile Friendly Test یک ابزار تست سرعت سایت نیست. در واقع یکی از ابزارهای رایگان گوگل می باشد که به بررسی Mobile Friendly بودن سایت یا یک صفحه از آن می پردازد. Mobile Friendly تاثیر بسیار زیادی بر سئو سایت دارد، بخاط همین آشنا بودن و یادگیری این ابزار از ضروریات می باشد.

4. ابزار تست سرعت سرچ کنسول

همانطور که گفتم شرکت سرچ کنسول مدتی پیش گزینه‌ ای با اسم Core Web Vitals را اضافه کرد. بعضی متخصصان وب از این ابزار را ابزار تست سرعت سرچ کنسول می دانند اما اینگونه نیست. این ابزار صرفا فاکتورهای Core Web Vitals مثل LCP و… که این فاکتور ها چه امتیازی از گوگل می گیرند را به شما می گوید. اما در مورد اینکه ضعف هر صفحه سرعت آن اطلاعات خاصی نمی ‌دهد.
به عنوان یک ابزار که بتوان به کمک آن مشکلات وبسایت ها را برطرف کرد، نمی ‌توان روی آن حساب باز کرد. اما در تنها ابزاری است که تمامی صفحات سایت را به تک به تک و اختصاصی بررس می کند.
طبق تجربه شرکت راما 4 ابزاری تا الان معرفی کردیم، تمامی نیازهای شما را در زمینه تست سرعت سایت برطرف می‌کنند.اما به دو دلیل می خواهیم این وبلاگ را ادامه دهیم:
1. اگر ابزارهای بالا به هر دلیلی ایرانیان را تحریم کردند، بتوانید از اینها به عنوان جایگزین استفاده کنید.
2. رقبا هم در مقالاتشان ابزارهای دیگر را معرفی کرده ‌اند و اگر ما این کار را نکنیم، به احتمال زیاد این صفحه در گوگل رتبه خوبی نمی ‌گیرد. پس همراه مجموعه راما باشید.

5. ابزار تست سرعت سایت webpagetest

webpagetest  ابزاری است که تا تقریبا به Gtmetrix  شباهت دارد. البته که قطعا اطلاعاتش به اندازه آمار Gtmetrix دقیق نیست. اگر به هر دلیلی نتوانستید از Gtmetrix استفاده کنید ، این گزینه برای تست سرعت سایت تا حدودی مناسب است.

yellowlab  هم یکی از بهترین گزینه ‌های موجود برای تست سرعت سایت است که در آینده ممکن است جای خالی Gtmetrix را برایمان پر کند. مهم‌ترین مزیتی این ابزار ، دادن آمار نسبتا وسیعی در مورد مشکلات فنی سایت است و ریشه مشکل سایت را به شما می گوید. همینطور بعد از اینکه روی هر کدام از نقاط قوت و منفی که در این ابزار توضیح داده شده کلیک کردید، در یک صفحه جداگانه در مورد آن به شما توضیحاتی محدودی را ارائه می‌ کند که تا حدودی در رفعش به شما کمک خواهد کرد.

7.ابزار تست سرعت performance.sucuri.ne

این ابزار زیاد به درد پیدا کردن نقاط ضعف سایت نمیخورد.اما برای تست سرعت سایت در کشورهای مختلف مناسب است.حتی کار کردن با این ابزار بسیار راحت است. در ابزار Gtmetrix برای تست سرعت سایت‌ از کشورهای مختلف، باید به تنظیمات رفته، کشور را انتخاب کرده، تست بگیرید، دوباره برای تغییر کشور به سراغ تنظیمات بروید و ان عمل را تکرار کنید که خسته کننده است . اما خوبی این ابزار این است که با یک کلیک به شما نشان می‌ دهد سرعت سایتتان در چندین کشور جهان، چطور به نظر می ‌رسد.

8. ابزار تست سرعت سایت dotcom-monitor

این ابزار هم نسبت به دیگر ابزارهای تست سرعت سایت تفاوت خیلی خاصی ندارد.همینطور وقتی در سایت‌های سطح وب در موردش خواندم، متوجه شدم که دقیقا مثل ابزارهای دیگه است. پس صرفا در حد آشنایی آن را بشناسید!

تست سرعت سایت

9. ابزار تست سرعت pagelocity.com

این یکی هم از آن ‌دسته ابزارهایی است که هم به سرعت سایتتان نمره میدهد،هم اطلاعات بسیار محدودی در مورد مشکلات سایت می گوید.اما در کل کارایی خاصی نسبت به ابزارهایی که در اول معرفی کردیم ندارد.

تست سرعت سایت

10. افزونه‌ های تست سرعت سایت

احتمالا می‌دانید کروم به شما اجازه می‌ دهد یک ‌سری افزونه روی مرورگرتان نصب کنید، این افزونه‌ها با اسم اکستنشن (Extensions) شناخته می‌شوند و هر کدام هم کاربردی اختصاصی دارند. حالا در این میان چند افزونه هم برای تست سرعت سایت برای بررسی و بهبود سئو نیز وجود دارد. با نگاهی به تعداد نصب‌ شان والبته تصاویر ویدیوهایی که برای معرفی از خودشان قرار داده بودند، میتوان همید که نمی‌شود خیلی اعتماد کرد. در هر حال در ادامه آنها را به شما معرفی می‌ کنیم:
1. Performance-Analyser
2. Load Testing in the Cloud from LoadFocus.com
3. Page load time

برای تست سرعت سایت، کدام ابزار بهتر است؟!

به یک نکته بسیار مهم توئجه داشته باشید:

بسیاری از فاکتورهای سئو، نِسبی است! کمی بالاتر به شما گفتیم که به دلیل اینکه که از رقبا در مورد ابزارهای تست سرعت سایت که ابزارهای زیادی را معرفی کرده ‌اند عقب نمونیم، ما هم چندین ابزار مختلف را معرفی کردیم. ولی دلیلش چیه؟ چون گوگل این مقاله را نسبت به دیگر مقاله هایی که در مورد این موضوع موضوع هستند، اعتبار سنجی می کند. این یعنی اگر مقاله رقبا بیشتر از 2000 کلمه متن باشد و مقاله ما 500 کلمه متن، گوگل اعتبار کمی برایم در نظر می‌گیرد!

در مورد «لینک بیلدینگ»، سوشیال سیگنال و… و البته سرعت باز شدن سایت هم شرایط به همین شکل است! یعنی اینطور نیست که گوگل بگوید بدون استثنا تمامی سایت ‌ها باید زیر 3 ثانیه باز شوند. البته در اروپا و آمریکا به دلیل سرعت زیاد اینترنت ،اگر سایتی‌ بالای 3 ثانیه بارگذاری  شود، به مشکل می‌ خورد. اما به دلیل پاین بودن سرعت اینترنت در ایران،اکثر سایت ها به طور میانگین در 5 الی 8 ثانیه بارگذاری می ‌شوند، گوگل میزان سرعت مناسب سایت شما را نسبت به یک عدد خاص نمی سنجد. حتی وقتی رقبای حوزه کاری شما سایت‌ هایشان میانگین طی 12 ثانیه باز شود، اگر سایت شما هم همین سرعت را داشته باشد، مشکل خاصی وجود ندارد!

خب برای بررسی دقیق اینکه واقعا کدام ابزار انتخاب بهتری برای بررسی سرعت سایت است، اول باید به سراغ آمارهای خود گوگل در بخش Core Web Vitals سرچ کنسول بروید. ابزار تست سرعت باید 2 ویژگی مهم داشته باشد؛ اول اینکه بتواند به طور مداوم یک جواب یکسان به شما بدهد. یعنی یک بار سایت‌ را از کانادا و بار دیگر از انگلیس بررسی نکند که آمار بر هم بخورد و متوجه نشوید که واقعیت از چه قرار است. دوم هم ابزاری که اطلاعات زیادی در مورد مشکلات فنی به شما بدهد تا با حل کردن‌ آنها، سرعت سایت افزایش پیدا کند. با این توضیحات، باز هم Gtmetrix بهترین انتخاب است.

دلیل نمرات ضعیف در Core Web Vitals

تست سرعت سایت

خیلی از سئوکارهای تازه ‌کار و وبمسترها، وقتی می بینند در سرچ کنسول نمرات‌ شان پایین است، وحشت کرده و تصور می ‌کنند که قرار است الان با «پنالتی گوگل» روبرو شوند! اما نگران نباشید، همانطور که گفتم سرعت سایت شما به شکل نسبی سنجیده می ‌شود. این یعنی اگر مشاهده کردید که مثلا سایت تمامی رقبای شما هم طی 10 ثانیه باز می ‌شود و شما هم به همین شکل، پس جای نگرانی نیست. البته در این شرایط اگر بتوانید سرعتتان را بهبود بدهید، قدرت سئویتاننیز بهتر می شود. اما خب در هر حال با این اینترنت کند در ایران، نمی ‌توان هم انتظار داشت که در تمامی معیارهای Core Web Vitals بهترین نمرات را دریافت کنید.

سرعت سایت چگونه روی سئو تاثیر دارد؟!

سرعت سایت شما از 2 مسیر روی سئوی شما تاثیر می ‌گذارد:

اول از همه به شکل مستقیم! همانطور که بالاتر هم متوجه شدید، گوگل به شکل دقیق سرعت تمام صفحات سایت شما را می سنجد و اگر متوجه شود که سرعتتان نسبت به رقبا کمتر است، خب کمی از امتیاز و قدرت کلی سایتتان کم می‌ کند.و جز اولین ها نخواهید بود.

اما در درجه دوم، سرعت از طریق «تجربه کاربری» تاثیرش را روی سئو می ‌گذارد. در واقع آن زمانی که کاربر به دلیل سرعت اندک سایت شما، زمان کمتری در سایت می ‌ماند یا حتی قبل از بارگذاری کامل سایت از آن خارج می‌شود، زمان ماندگاری کاربر کاهش پیدا کند و این کار به وضعیت سئوی شما را به شدت در معرض خطر قرار می ‌دهد.

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با هم بهترین ابزارهای تست سرعت سایت را بررسی کردیم. امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله تمام سوالات شما را پاسخ داده باشیم. در آخر اگر هم سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما عزیزان هستم.

پیام بگذارید