پرش لینک ها

کارآفرینی چیست و چه ایده ‌هایی موفق می‌‌ شوند؟

“کارآفرینی چیست و چه ایده هایی موفق می شوند؟”

داده پردازان راما

داشتن کسب ‌و کاری که خودمان رئیس باشیم و درآمد زیادی داشته باشیم بسیار شیرین است.کارآفرینی واژۀ بسیار شیرینی است اما بیشتر کارآفرین ‌ها شکست می‌ خورند، اکثراً فقط درجا می ‌زنند و رشد نمی کنند.فقط تعداد بسیار کمی می ‌توانند کارآفرین موفقی شوند. قبل از انجام هر کاری باید با واقعیت مسئله روبرو شوید تا بتوانید راه درست موفقیت در کسب و کار را طی کنید.

خب حالا برویم که این وبلاگ را شروع کنیم.با شرکت راما همراه باشید.

  • ببینیم این کارآفرینی چیست که همه عشقش را دارند و دوست دارند انجام دهند؟
  • چطور می ‌توان کارآفرین موفقی شد؟
  • ایده چقدر مهم است و از کجا ایده کارآفرینی پیدا کنیم؟

 کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی یعنی تلاش برای ایجاد یک کسب‌ و کار با هدف کسب سود زیاد

وقتی می ‌گوییم تلاش منظورمان سرمایه ‌گذاری کردن، وقت گذاشتن، یادگیری و قبول تمام ریسک‌ های موجود در کارآفرینی است.

این تعریف کارآفرینی خیلی ساده بود؛ اما وقتی نگاهی به تعاریف بزرگان دنیای تجارت و کارآفرینی بیاندازید، تعریف ‌های متفاوتی از کارآفرینی به گوشتان میخورد.

ژوزف شومپیتر (Joseph Schumpeter) به ‌عنوان اولین کسی که از کلمه کارآفرینی استفاده کرد،معنی کارآفرینی را در تبدیل یک ایده به نوآوری میدید. البته شومپیتر در مدت حیاتش تعریف ‌های متعددی از کارآفرینی گفت خلاصه همه آن تعریف ها همان تعریف اصلی و ساده ی ما است.

برخی دیگر از بزرگان هرکدام تعاریف خاص خودشان را گفتند. یکی گفت «کارآفرینی یعنی تعقیب فرصت‌ ها»، دیگری گفت «کارآفرینی یعنی ایجاد ارزش» و …

فکر می‌کنم با چند مثال ساده بهتر می‌توانیم کارآفرینی را درک کنیم:

  1. راه‌اندازی یک استخر ماهی خاویار با جدیدترین متد موجود.
  2. خانم خانه‌ داری که در اوقات بیکاری کارهای هنری ساخته و در اینستاگرام به فروش می رساند.
  3. جوان نخبه ‌ای که یک قطعه الکترونیکی اختراع کرده و در کارگاهی به همراه دوستانش آن را تولید می‌کند.

تمام این مثال‌ها فارغ از ابعاد و محصولی که تولید می‌کنند کارآفرینی هستند.

کارآفرینی

کارآفرین کیست؟

کارآفرین به کسی گفته می‌ شود که با توجه به علاقه خود و توانایی هایی که دارد،یک کسب و کار را با ریسک هایی که به همراه دارد،راه‌اندازی کند. کارآفرینان معمولاً به عنوان یک مبتکر شناخته می‌شود که معمولاً یک ایده جدید وارد جامعه می ‌کنند یا اینکه کالا یا خدمات موجود را بهبود بخشیده و به عنوان یک جایگزین بهتر به مصرف ‌کنندگان ارائه می کنند.

به طور خلاصه، هر کسی که اراده قوی و سرمایه کافی برای راه اندازی یک شرکت جدید داشته باشد و با تمام خطرات ناشی از آن مقابله کند،کارآفرین محسوب شود.

البته این را هم بدانید که بعضی از افراد خیلی تصادفی و شانسی کارآفرین می ‌شوند؛ برای مثال فرض کنید که یک نفر علاقه به عکاسی دارد و در کنار کارش به صورت پاره وقت عکاسی می‌کند. بعد از مدتی عکاسی به یک کار تمام وقت تبدیل می ‌کند و یک کسب و کار تمام عیار راه‌اندازی می‌کند.

کارآفرینی

کارآفرینی چه تفاوتی با استارتاپ دارد؟

کارآفرینی به راه انداختن صفر تا صد یک کسب و کار بازارهای جدید برای یک کسب و کار گفته می شود.اما استارت‌ آپ ‌ها نوع خاصی از کسب ‌و کار هستند که ایده‌ کاملاً جدید و نوآورانه‌ای دارند و به کمک فناوری‌ های جدید ایده خود را اجرا می‌‌ کنند.می توان گفت که استارت آپ ها نوعی کارآفرینی هستند، اما کارآفرینی ‌به هیچ وجه استارت آپ نیست.

استارتاپ یک کسب و کاری است که تازه تشکیل شده تا با آن مشکلی را حل کنند یا از فرصتی برای درآمدزایی از آن استفاده کنند.

ساده ترین مثال می توان به اسنپ اشاره کرد.اسنپ وقتی اولین بار با ایده تاکسی آنلاین وارد بازار شد، یک استارتاپ محسوب می شد.و همانطور که می دانید اسنپ یک کسب ‌و کار بزرگ و با ثبات است.

استارتاپ ‌ها ایده کاملاً جدیدی هستند، بخاطر همین معمولاً مسیر پر پیچ و خمی را طی می ‌کنند و ریسک زیادی را قبول می‌ کنند. دلیل اسم استارت آپ در نیازمندی های آن ها می باشد. استارت آپ ها نیاز به حمایت‌های خاص دارند، نیاز دارند خیلی سریع پیشرفت کنند و معمولاً سرمایه کمی برای شروع دارند.

بیشتر استارت آپ ‌ها هم مثل کارآفرینی شکست می‌ خورند و درصد بسیار کمی با ایده‌ های بکر وارد بازار می‌شوند و دانش و تخصص لازم را دارند به موفقیت‌ های بزرگی دست پیدا می‌ کنند.

کارآفرینی

چه ایده‌‌ هایی برای کارآفرینی موفق می ‌شوند؟

در کارآفرینی ایده ‌هایی موفق می ‌شوند که ویژگی زیر را داشته باشند:

۱. مشکلی را حل یا نیازی را برطرف ‌کنند

هر محصولی که وارد بازار می‌ شود در دو حالت می ‌‌تواند مشکل و نیاز مردم را برطرف کند:

  • مشکل یا نیازی که قبلاً هیچ کاری برای آن نشده یا محصولی نساخته‌‌ اند.
  • محصولی وجود دارد اما نتوانسته مشکل را یا نیاز را کامل برطرف کند.

اگر ایده شما در هیچکدام از این حالت‌ ها نیست مطمعن باشید که راهتان بسیار سخت خواهد بود.محصولی که متناسب با نیاز کاربر نباشد، احتمال شکستش پروژه آن بسیار بالاست.

۲. مقیاس ‌پذیر باشد

معمولاً برای شروع هر کسب ‌و کاری،شروع کار از مقیاس کوچک بهترین گزینه است، اما باید به این فکر کنید که آیا ایده شما قابل توسعه است؟

۳. محصول قیمت و سود مناسبی داشته باشد

قیمت محصول از دو جهت مهم است:

  1. قیمت تمام شده هم برای شما و هم برای مشتری معقول باشد.نه قیمت آنقدر بالا باشد که خارج از توان مشتری باشد یا باعث شود مشتری حس کند که ارزان تر از آن محصول در جای دیگر وجود دارد و نه آنقدر پایین که در چشم مشتری بی ‌ارزش به نظر برسد. به عبارتی قیمت نسبت به خدمت دریافتی و محصول خریداری شده متناسب باشد.
  2. قیمت طوری باش که سود خوبی برای سرپا نگه داشتن و توسعه کسب ‌و ‌کار بدهد.
کارآفرینی

۴. به راحتی آب خوردن کپی نشود

اغلب ایده ‌های جدید دیر یا زود کپی می ‌شوند. هرچند قوانین زیادی برای حفظ حق و حقوق صاحبان ایده نوشته شده، می‌ توان پتنت ثبت کرد یا حتی مجوز حق تولید انحصاری گرفت اما در نهایت به هر طریقی مشابهش یا حتی بهترش تولید خواهد شد.

در این بازار پر رقابت و حضور پررنگ، نباید سراغ ایده‌ هایی بروید که بتوان آن را به راحتی کپی کرد. یعنی اگر می‌‌خواهید یک پیتزا فروشی راه بیندازید که پیتزا را با شکل و بسته‌ بندی بهتر و سریع ‌تر آماده می ‌کند، مطمئن باشید بعد از چند روز خیلی‌‌ها به سرشان می ‌زند که پیتزا فروشی مشابه شما بزنند.

اگر فیلم بنیان ‌گذار (The Founder) را دیده باشید حتماً این نکته را خوب درک می‌ کنید. این فیلم داستان بنیان‌ گذاران رستوران‌ های زنجیره ‌ای مک ‌دونالد می باشد.با این که ایده ی فروش همبرگر ایده جدیدی نبود، اما مک‌ دونالد طوری آن را ارتقا داد که تا به امروزه هیچ ‌کس نتوانست ایده آن ‌ها را به درستی کپی کند!البته کپی شدند اما هیچ‌ کدام از کپی ‌کننده ‌ها نتوانست با مک ‌دونالد وارد رقابت شود. به زبان ساده تر بخوام بگم، ایده مک‌ دونالد به راحتی قابل کپی نبود.

۵. بتوانید خوب اجرایش کنید

ایده های بسیار زیادی به ذهن آدم میرسد، اما قدرت اجرایش را ندارند. چند سال قبل ایده ساخت تاکسی اینترنتی به ذهنم رسیده بود، اما نه قادر به ساخت اپلیکیشن بودم، نه بلد بودم چطور میتوان راننده ‌‌ها را راضی کرد به جای کار در تاکسی‌ تلفنی ‌‌ها یا تاکسی‌ های خطی برای شرکتی اینترنتی کار کنند.

پس حتما به توانایی خود نگاه کنید بعد تصمیم بگیرید.شما هم اگر ایده‌‌ای دارید، حتماً اول توانایی خودتان را بسنجید. شاید با یادگیری و استخدام افراد متخصص بتوان ایده ‌ای را اجرا کرد اما حتماً خودتان باید اطلاعات و مهارت ‌های اولیه را داشته باشید.

چطور ایده کارآفرینی را قبل از اجرا تست کنیم؟

هر چقدر هم که فکر می ‌‌کنید، ایده کارآفرینی شما قوی است، اما بهتر است قبل از اجرا آن را بررسی و آزمایش کنید.برای آزمایش خیلی از ایده ‌ها اصلاً نیازی نیست که هزینه کنید. به خصوص اگر ایده شما یک کسب ‌و کار اینترنتی یا محصول دیجیتال است.

۱. تحقیقات بازار انجام دهید

تحقیقات بازار یعنی جمع ‌آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات درباره بازار و مشتریان کنونی، قدیمی یا بالقوه‌.

شاید قبل از تحقیقات بازار با حدس و گمان فکر کنیم که محصول یا ایده ما حتماً مشتری دارد چرا گه یک چیز جدید است. ام بعد از تحقیق اطلاعاتی به دست می‌آوریم میبینیم که به احتمال زیاد پروژه ما شکست بخورد.

برای انجام تحقیقات بازار چندین راه و روش مختلف وجود دارد.

یا به صورت مستقیم از مشتریان احتمالی و کاربران سرویس خودتان اطلاعاتی جمع می ‌کنید؛ یا از منابعی که اطلاعات به دردبخوری دارند استفاده می ‌کنید. این منابع را به اصطلاح اولیه و ثانویه می ‌‌گویند.

راه‌های اطلاعات گرفتن از منابع اولیه:

  • مصاحبه
  • نظرسنجی

راه‌های جمع‌آوری اطلاعات از منابع ثانویه:

  • استفاده از آمارهای عمومی منتشر شده توسط نهادهای دولتی یا شرکت‌های خصوصی
  • تحقیق کلمات کلیدی

استفاده از هر دو منابع هنگام تحقیقات باعث می شود اطلاعات قوی تری داشته باشید.

کارآفرینی

۲. محصولتان را در ابعاد کوچک و بدون هزینه بالا عرضه کنید

اگر محصولی دارید که قابل تولید یا عرضه در ابعاد کوچک است، می‌توانید محصولتان را به تعداد محدودی به افراد کمی عرضه کنید و واکنش های آنها را ببینید. به این مثال توجه کنید:

احمد یک گرافیست خلاق است که می‌‌ خواست برای خودش یک فروشگاه اینترنتی تیشرت‌ با طرح‌های خاص راه‌اندازی کند. او هنوز دستگاه چاپ روی تیشرت را نخریده است و حتی یک تیشرت چاپ شده هم نداشت. اما علی برای این که ایده خودش را تست کند، یک راه حل خوب به ذهنش رسید. علی بهترین طرح‌هایی را که داشت را به صورت موکاپ (Mockup) روی تیشرت درست کرد. بعد با هزینه کمی یک فروشگاه اینترنتی خود را راه‌ اندازی کرد.

علی تیشرت ‌ها را به صورت پیش ‌خرید روی سایت گذاشت و بعد با چند تبلیغ کوچک در صفحه‌های اینستاگرامی با موضوع مد و فشن، مشتری‌هایی را به سایتش جذب کرد. با این تبلیغات توانست حدود 50 تیشرت را پیش ‌فروش کند. وقتی متوجه طرح‌ هایش برای مردم جذاب است و فروش قابل توجهی دارد،سریع دستگاه چاپ و تیشرت‌ها را خرید و کسب ‌و کارش را شروع کرد.

از کجا و چطور ایده یا فرصت برای کارآفرینی پیدا کنیم؟

ساده ترین روش پیدا کردن ایده از گوگل است.

مطمعنا ایده‌‌ های زیادی پیدا کنید‌ اما احتمال کمی دارد ایده ‌ای که مناسب شما باشد پیدا کنسد. دلیلش هم بسیار ساده است: کسی که ایده بکری پیدا کند با کسی به اشتراک نمیگذارد.

در هر صورت، بهترین منبع برای پیدا کردن ایده، مشکلات و نیازهای خودتان یا دنیای اطرافتان است. اگر در زندگی و کسب‌ و کار فعلی خودتان مشکلی می‌بینید یعنی یک فرصت عالی برای کارآفرینی دارید چون میتوانید مشکلات را تبدیل به یک ایده کنید و آن هارا برطرف کنید.

از آنجایی که کارآفرینی و راه انداختن کسب و کار، دنیایی ناشناخته است، پیشنهاد می‌کنیم بدون آگاهی وارد آن نشوید و حتماً از قبل آموزش ببینید. هرچند با آموزش دیدن باز هم ریسک شکست وجود دارد ولی احتمال آن خیلی خیلی کمتر می‌شود.

پیام بگذارید