پرش لینک ها

توضیحات متا چیست؟

“توضیحات متا چطور باید نوشته شود؟”

داده پردازان راما

در تمامی صفحات وب سایت های موجود،کدهایی وجود دارد که به تگ ‌های متا معروف هستند. ساختار این تگ ها عبارت اند از:

  • یک تگ html که با تگ باز و بسته یا همان <> شناخته می ‌شوند
  • عبارت Meta Name در تگ که نوع تگ متا را مشخص می ‌کند
  • عبارت Content که محتوای تگ متا را مشخص می ‌کند

هر کدام از این متا تگ‌ های موجود، یک کاربرد متفاوت دارند. برای مثال تگ Title برای متنی است که عنوان صفحه در آن قرار می‌ گیرد. همان متنی که در نتایج جستجو به شکل عنوان صفحه می بینید:

دومین مثال میتون به  تگ‌ های اپن گراف (open graph) اشاره کرد.این تگ ها کاربردشان زمانی است که کسی لینکی از سایت شما را در شبکه ‌های اجتماعی منتشر با دوستان خود به اشتراک بگذارد. اون منوقع لینک همراه با عکس و توضیحات نمایش داده می شود.

و اما اصلی ترین و مهم ترین  تگ موجود میان تگ های متا، تگ توضیحات متا یا meta description می باشد. با توجه به تاثیر این تگ در سئوی محتوا در ادامه تمام چیزی که باید در مورد آن بدانید را به شما توضیح خواهیم داد.با داده پردازان راما همراه باشید.

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا در وب سایت شما به این شکل قرار گرفته:

در کد بالا، هر متنی که در بخش content قرار بگیرد، به عنوان توضیحات متای صفحه شناخته شده و در نتایج جستجوی گوگل به تمام کاربرانی که وبسایت شما را جست و جو میکنند نمایش داه خواهد شد. نمایش داده می ‌شوند. به تصویر پایین توجه کنید:

این عکس مشخص میکند که توضیحات متا،همان متنی است که در تگ متای توضیحات صفحه شما قرار می ‌گیرد و در نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می ‌شود تا توضیحات کوچکی را قبل از ورود به سایت بخوانند.

توضیحات متا

چطور باید توضیحات متا را بنویسیم؟

زمانی که سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس وجود نداشت،همه برای نوشتن توضیحات متا باید کئ نویسی بلد بودند! اما امروز به کمک سیستم‌ های مدیریت محتوایی مثل وردپرس، نوشتن توضیحات متا عین آب خوردن است. در این سیستم‌ ها در هر صفحه یک کادر تنظیم شده که شما می ‌توانید به راحتی متن دلخواه را در آن قرار بدهید و وردپرس بدون اینکه کدنویسی کنید،برایتان انجام می دهد.

آیا توضیحات متا در سئو اهمیت دارد؟

توضیحات متا یکی از فاکتورهای مهم سئوی محتوا محسوب می شود. این یعنی وقتی که گوگل قرار است به یک صفحه از سایت شما نمره‌ای داده و رتبه‌اش در نتایج جستجو را مشخص کند، در کنار به تعداد کلمات صفحه، عنوان، تصاویر و… توجه میکند، به توضیحات متا نیز توجه کرده و می ‌بینید که آیا توضیاحات متا بر اساس موضوع است یا نه؟
در درجه دوم، این توضیحات یکی از فاکتورهایی است که روی نظر کاربران در نتایج جستجو نیز تاثیر بسزایی دارد. کاربران قبل از ورود به هر وبسایت ‌ها ، علاوه برعنوان اصلی،نیم نگاهی هم به متنی که در توضیحات متا قرار گرفته دارد.اگر توضیحات مورد نظر برای‌ کاربر جذاب بود و فهمید نیازش را برطرف می کند، وارد صفحه می ‌شوند.

چطور یک توضیحات متای خوب بنویسیم؟

در ادامه به تمام نکات و تکنیک ‌هایی که باعث می شود توضیحات متا بر روی سئو تاثیر مثبت بگذارد، اشاره کنیم.

1.نه کوتاه، نه طولانی!

احتمالا حین نوشتن توضیحات متا در سیستم مدیریت محتوای خودتان، به خوبی متوجه شده ‌اید که محدودیت در نوشتن تعداد کلمات وجود دارد! در واقع در حال حاضر گوگل تعیین کرده که حداکثر 160 کلمه به کار برده شود.بیشتر از 160 کلمه باشد گوگل بقیه متن را نمایش نمی دهد و این کار در سئوی سایت شما تاثیر منفی میگذارد.

نکته: هیچ الزامی وجود ندارد که گوگل دقیقا توضیحات متای شما را در نتایج نمایش بدهد! در واقع بعضی مواقع الگوریتم‌ های گوگل بر اساس کلمه ‌ای که کاربر جستجو کرده  متن مورد نظر را تغییر می ‌دهند یا بخشی دلخواه از متن را انتخاب می‌کنند. در این میان ممکن است اینکه متن توضیحات متای کوتاهی نوشته باشید، احتمال انتخاب ‌نشدن متن خودتان توسط گوگل را بیشتر کند. پس بهتر است متن را بین همان 120 تا 155 کاراکتر نگاه دارید.

توضیحات متا

2.کلمات کلیدی را فراموش نکنید

یکی از نکاتی که باید گوگل ثابت کنید که متن توضیحات متا سئو شده و مرتبط به موضوع صفحه است، این است که کلمه کلیدی اصلی صفحه و حتی چند کلمه کلیدی اضافه را در آن استفاده کنید. شاید برایتان سوال شده که چند کلمه کلیدی در توضیحات متا استفاده کنم.
هیچ الگوریتم خاصی وجود ندارد.برای مثال 3 بار نوشتن کلمه کلیدی در توضیحات متا فرقی با یک بار استفاده کردن از کلمه کلیدی ندارد و نکته مثبت خاصی ندارد.در هر صورت باید حداقل یکبار از کلمه کلیدی استفاد کنید تا گوگل متوجه شود که توضیحات متا سئو شده است.

3.کمی ترغیب کنید!

در واقع خیلی ها نمی دانند که چه تعداد از کاربران وقتی در نتایج جستجو هستند به توضیحات متا توجه می‌کنند.اما با این حال تجربه نشان داده بیشتر افراد فقط به عنوان اصلی توجه می کنند و به توضیحات متا توجهی نمیکنند.به هر حال و با توجه به همین عدم اطمینان، بهتر است مطمئن شویم در حال نوشتن یک متن ترغیب ‌کننده هستیم! پس صرفا قرار نیست کلمات کلیدی را پشت سر هم قرار بدیم.

4.یک دعوت به عمل داشته باشید

دعوت به عمل یا همان CTA داشته باشید.دعوت به عمل می ‌تواند یک عکس باشد، یک متن باشد و … . در واقع CTA باعث میشود کاربر به انجام آن ترغیب شود. در توضیحات متا، شما می‌توانید با نوشتن چنین متن‌هایی، یک CTA بسازید تا کاربر بعد از مطالعه کردنش، بیشتر ترغیب به کلیک روی صفحه شما شود:

  • برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید
  • این نکات مهم را از دست ندهید
  • برای دریافت این اطلاعات ارزشمند وارد شوید
  • برای بررسی قیمت به این صفحه بیایید

5.کاربر را گول نزنید!

اگر در توضیحات متا وعده ‌ای به مخاطب دهید و کاربر وقتی وارد صفحه شد بفهمد که اصلا در سایت شما خبری از آن چیزی که گفته بودید نیست، به سرعت از آن خارج می ‌شود. به این ترتیب آمار زمان ماندگاری کاربر کاهش پیدا کرده و نرخ پرش زیاد می‌شود. هر دوی اینها می‌ تواند به سرعت به گوگل بفهماند که کاربر از این صفحه شما رضایت کافی ندارد. بنابراین سئوی سایت کاهش یافته و در نتیجه رتبه صفحه ‌تان نیز کاهش پیدا می ‌کند.

6.اسکیما بگذارید!

اسکیماها یک ‌سری کد هستند که اگر آنها را به سایت اضافه کنید، گوگل می‌تواند راحت ‌تر نوع صفحات سایت شما و محتوای را تشخیص بدهد. به این ترتیب 2 اتفاق می‌افتد. در اول کمی اعتبار سایت‌ تان بیشتر می‌شود. دوم هم گوگل در نتایج جستجو، کمی سایت شما را متفاوت ‌تر از حالت به کاربر نشان می دهد. مثلا نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:
جزئیاتی که در تصویر بالا مشخص شده‌اند، با نام ریچ اسنیپت (Rich Snippets) شناخته می‌شوند و نتیجه اضافه شدن اسکیماها به سایت هستند. اضافه کردن اسکیماها به سایت اصولا یا به کمک افزونه ‌ها یا به کمک برنامه نویسان انجام می‌ شود.

توضیحات متا

توضیحات متای بد چیست؟!

گوگل در یکی از صفحات بخش developers خودش، چند ویژگی برای یک توضیحات متای بد شناسایی کرده است:

  • توضیحاتی که در آن صرفا کلمات کلیدی را پشت سر هم نوشته باشید، بد است!
  • توضیحاتی که صرفا کلمات ترغیب‌کننده دارد و هیچ ارزشی ارائه نکرده و اطلاعاتی در مورد صفحه نمی‌دهد، بد است!
  • توضیحاتی که صرفا یک بخش از متن است و اطلاعات کافی به مخاطب نمی‌دهد، بد است!
  • توضیحاتی که خیلی کوتاه باشد، بد است!

وقتی صفحات زیادی در سایت داریم چه کنیم؟

بهترین گزینه موجود در سئو این است که برای تمامی صفحات‌ سایت خود توضیحات متا بنویسید و هر یک از متن ها اختصاصی باشد.اما اگر سایت فروشگاهی دارید و محصولات خیلی زیادی دارید،می‌توانید کادر توضیحات متا را خالی بگذارید. به این ترتیب خود گوگل با توجه به کلمه کلیدی‌ هایی که کاربر جستجو می‌کند، بخشی از متن صفحه که به نظرش به درد کاربر می‌خورد را برداشته و آن را به او نمایش می ‌دهد.

توضیحات متا در وردپرس

اگر سیستم مدیریت محتوای سایت شما «وردپرس» است، احتمالا یک نکته باعث تعجب شما می شود. آن هم اینکه به طور عادی در وردپرس بخشی برای تعریف کردن توضیحات متا وجود ندارد! بله این موضوع کاملا درست است و اگر می‌خواهید در وردپرس توضیحات متای صفحات را تغییر بدهید، باید از افزونه‌های سئو کمک بگیرید. در حال حاضر بهترین افزونه‌های سئوی وردپرسی، افزونه یوآست سئو (yoast) و همینطور افزونه رنک مث (Rank Math) هستند. هر دو اینها هم نسخه‌های رایگان دارند و هم نسخه‌های پولی.

توضیحات متا

چرا گوگل توضیحات متای من را در نتایج جستجو نمایش نمی‌دهد؟

در مورد توضیحات متا ممکن است به مشکل برخورد کنید. مشکل این است که گوگل متنی که شما انتخاب کرده ‌اید را نمایش نمی دهد و بجای آن خودش یک متن می گذارد. در واقع گوگل بر اساس جستجوی کاربر یا صلاحدید الگوریتم‌های خودش، هر از گاهی این کار را انجام می‌دهد.

کلام آخر

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که توضیحات متا چیست و سپس با اصول و تکنیک‌های نوشتن یک توضیحات متای سئو شده آشنا شدیم. اماواریم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید.

پیام بگذارید