“صفحه فرود یا Landing Page چیست؟”
داده پردازان راما
قبل از هرچیزی تصور کنید که در یک مهمانی هستید و در این مهمانی، افراد مختلفی حضور دارند و شما کسی را نمیشناسید. اول با چه کسی ارتباط برقرار میکنید؟ ملاک شما برای آشنایی با دیگران چیست؟
تحقیقات و تجربه نشان داده که در لحظهی نخست، به ظاهر فرد توجه میکنیم.
بیشتر افرادی که برای نخستین وارد وبسایتی می شوند، چنین حالتی دارند. آیا وبسایتی که با آن مواجه میشوند میتواند خواسه آن هار برآورده کنند؟ آیا جذب سایت خواهند شد؟ چه اقداماتی باعث می شود که تاثیر اولیه خوبی روی مخاطب داشته باشیم؟ در این مواقع صفحه فرود به کارمان می آید. اما صفحه فرود چیست و چه کاربردی در وبسایت دارد؟
ما در این مقاله سعی کردیم که به پرسشهای شما پاسخ دهیم؛ با شرکت راما همراه باشید!
صفحه فرود یا Landing Page دقیقاً چیست؟
صفحه فرود یا لندیگ پیج صفحهای ساده و مجزا در وب سایت که برای جذب کاربر یا یک تبدیل ساده ایجاد شده است.دلیل این نامگذاری در اولین مواجه کاربر با وبسایت است.
اهمیّت توضیح صفحه فرود در اینجاست که تعاریف گوناگونی از آن وجود دارد که تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند. برای مثال، هر صفحه در یک سایت که بتوان روی آن فرود آمد یک صفحه فرود نیست. به عبارت دیگر، هر Landing Page، نوعی صفحۀ سایت است، ولی هر صفحه ی سایتی Landing Page محسوب نمی شود.
بازارایابهای دیجیتال، بین یک Landing Page و یک صفحۀ عادی، تفاوت قائل هستند.
هر صفحه فرود معمولاً دو ویژگی بسیار مهم دارد:
- دارای فرم است.
- برای جمعآوری اطلاعات از مخاطب طراحی شده است.
همانطور که میبینید، صفحه اصلی وبسایت است که معمولاً کاربردهای مختلفی دارد. این صفحه به یک منظور مشخص طراحی نشده، بلکه انواع گوناگون محتوا را میتوان دید.
برای مثال، هر محصول باید یک صفحه ی مجزا برای خودش داشته باشد وهدف از ساخت این صفحه این است که کاربر روی دکمه “افزودن به سبد خرید” کلیک کند. چنین صفحهای، یک صفحه فرود به حساب میآید.

به تصویر بالا توجه کنید.سایت ماداموند که توسط داده پردازان راما طراحی شده،یک صفحه فرود محسوب می شود.
هدف از ایجاد یک صفحه فرود چیست؟
وبسایتها و کسب و کارهای آنلاین به طور کلی، سه هدف را دنبال میکنند:
- برقراری ارتباط
- فروش مستقیم
- ایجاد مخاطب
فروش مستقیم
تصور بیشتر افراد از صفحات فرود، مربوط به وب سایتهای فروش محصولات یا خدمات است. اگر در اینترنت خرید کرده باشید،قطعا این نوع وبسایت هارا دیده اید.در تجارت الکترونیک، صفحه فرود مربوط به فروش مستقیم،هر محصولی صفحه مخصوص خود را دارد.
هدف اصلی از ساخت این Landing Page، فروش است. شما میتوانید Landing Page خود را تبلیغ کنید، در فضای مجازی مثل اینستاگرام به اشتراک بگذارید.
ایجاد مخاطب
Landing Page به عنوان صفحاتِ جذب مخاطب نیز معروف است. این نوع خاص از صفحات فرود، برای جمعآوری اطلاعات از بازدیدکنندگان سایت طراحی شدهاند. هدفِ از این صفحات فرود،بدست آوردن اطلاعاتِ شخصی کاربر مثل آدرس ایمیل، نام و نام خانوادگی و … برای ارتباط با مخاطب به کار برده شود.
فُرمهای موجود در صفحات ایجاد مخاطب، طولانی تر هستند و پر کردن این فرم ها نسبت به یک صفحه فروش به زمان بر است.بعضی از این شامل بخشهایی هستند که کاربر میتواند سلیقه، علایق و ویژگیهای شخصی خود را در آنها درج کند. صفحاتی که برای ایجاد مخاطب طراحی میکنید،باید برای بازدیدکنندگان ارزشمند باشند که بتوانند نرخ تبدیل را افزایش دهند.
این نوع از لندینگ پیج میتواند برای موارد زیر کاربرد داشته باشد:
- یک کتاب الکترونیکی رایگان
- راهنما
- ثبت نام در خبرنامه
برقراری ارتباط
این صفحات فرود که به آنها Click-through نیز میگویند، امکان همراهی کاربر هنگام انجام مراحل مخلتف کار را به شما می دهد و میتوان جزو روشهای پیشرفته بازاریابی نام برد. این نوع صفحات فرود، ترکیبی از دو نوع فروش مستقیم و ایجاد ارتباط می باشند. هدف آنها هم هدایت کاربر و تشویق آن به حرکت در طول مسیر فروش است. این نوع از صفحات فرود،افراد را در سایت نگه داشته و به صورت مستمر وادار به کلیک کردن روی لینکهای جدید می کنند.
روش استفاده از این صفحات این است که وقتی مخاطبی وارد صفحه اول شما شده و از آنجا وارد صفحات بعدی میشود، به صورت خودکار با استفاده از لینکهای موجود، در مسیر فروش هدایت میشود.
صفحات فرود Click-throughبه شما کمک میکنند افرادی را که وارد سایت شما شدهاند را به مشتری خود تبدیل کنید. این صفحات با توجه کردن به علاقههای مشتری،باعث بالا رفتن نرخ تبدیل میشوند. صفحات برقراری ارتباط، تلاش میکنند که مشتری را با محصول یا خدمت ارائه شده آشنا کرده و کار فروش را نهایی کنند تا به درآمد برسید.
یک لندینگ پیج خوب چه ویژگیهایی دارد؟
عوامل بسیار زیادی در موفقیت یک صفحه فرود وجود دارند. به ادامه مطلب توجه کنید.

اگر به سایت MailMoos توجه کنید،میبینید که این نیز یک صفحه فرود می باشد.این صفحه توسط شرکت راما طراحی شده است.
درصورت نیاز به طراحی وبسایت با داده پردازان راما در ارتباط باشید.
یک عنوان چشمگیر!
همه چیز ازعنوان شروع میشود. عنوان، اولین و مهمترین بخش یک لندینگ پیج است. جلب توجه و درک موضوع با عنوان اصلی ارتباط دارند. عنوان باید توجه مخاطب را جلب کرده و به مخاطب در مورد محصول مود نظر توضیح دهد.
بهتر است همیشه از توضیحات کوتاه استفاده کنید.
یک زیرعنوان متقاعد کننده
عنوان وظیفه جلب توجه خواننده را به عهده دارد، ولی زیرعنوان کاربردش در نگهداری کاربر در وبسایت است. زیرعنوانها معمولاً زیرِ عنوانِ اصلی قرار میگیرند تا به مخاطب در مورد محصول بیشتر توضیح دهند.در واقع توضیحات عنوان اصلی با جزئیات بیشتر است.
استفاده از تصاویر
مغزِ انسان، بیشتر از متن به تصاویر توجه می کند. وجود تصاویر در صفحات فرود قطعاً در روندکاری شما تاثیرگذار خواهند بود.
تصاویری که به کار میبرید باید مرتبط به کسب و کارتان باشند.اگر در وبسایت تان محصولی را به فروش می رسانید، صفحه فرود شما باید تصویری از آن محصول داشته باشد تا مخاطب با دیدن عکس از خرید محصول مطمعن تر باشد.یک مورد که کیفیت تصاویر در کسب و کار نیز اهمیت زیادی دارد.

به وب سایت پامین توجه کنید که از قدرت تصویر در صفحه فرود توسط شرکت راما نهایت استفاده را برده است.
اگر شماهم میخواهید وبسایت داشته باشید روی این لینک کلیک کنید.
یک توضیح تکمیلی
اگر کاربر متوجه نشود موضوع از چه قرار است، به سرعت سایت را خواهد بست و شما مشتری را از دست خواهید داد.توضیحات تکمیلی باید در صفحات فرود وجود داشته باشند و باید بصورت ساده، مستقیم و قابل فهم توضیح دهید.
توضیحات تکمیلی را می توان زیر عنوان، تصویر یا حتی خود عنوان اصلی نیز استفاده کرد. یکی دیگر از مهمترین ویژگی این توضیحات، نشان دادن منافع کاربر است. برای مثال به جای آنکه بگویید “کار ما ساخت وبسایت است،”بگویید”به کمک ما وب سایت خود را بسازید تا به کسب و درآمد دلخواه خود برسید”.
جریان منطقی
جریان منطقی دقیقا به اندازه محتوای آن اهمیت دارد. مشتری علاقمند، Landing Page را کامل مطالعه خواهد کرد. برای همین، باید این افراد را در یک مسیر منطقی هدایت کنید.
صفحه فرود شما باید با توضیحات کاملی از منافع مشتری آغاز شده و با یک Call to Action پایان یابد. صفحه فرود باید دسته بندی شده و در هر کدام،از ویژگیهای خدمات و محصولات خود سخن بگویید.
محل دکمه CTA اهمیت فراوانی دارد. در صفحه فرود خود از مولفههای متقاعد کننده استفاده کنید.به این نکته توجه داشته باشید که در صورت جذاب بودن مطالب، صفحات فرود طولانی بسیار اثربخش هستند.
مطرح کردن یک موضوع دردناک
ما انسان ها از درد و رنج فراری هستیم و برای تجربه نکردن آن هر کاری می کنیم.همه محصولات و خدماتی که در زندگی مردم وجود دارند،در تلاش برای تسکین درد و رنج هستند. اگر کاربر را مجبور کنید به مشکلی فکر کند،ناخودآگاه به راه حل آن فکر خواهد کرد که راه حل همان محصول یا خدمات شماست.
به جای آنکه به کاربر بگویید با خدمات شما چه چیزی به دست میآورد، به او یادآوری کنید که بدون شما چه چیزی را از دست خواهد داد. برای مثال، به دست آوردن پول لذت بخش است، اما از دست ندادن پول لذت بیشتری دارد.باید روی این مسئله تاکید کنید که محصول شما، راه حل مشکل خواهد بود.
از لذتها سخن بگویید
ما آدمها همان طور که از درد فراری هستیم، همان قدر به دنبال لذت نیز می رویم. در لندینگ پیج،حتما لذت استفاده از محصول یا خدمات تان را توضیح دهید.هر محصول یا خدمتی میتواند باعث شود که مخاطب از لذت احساسی و روانشناختی بهره مند شود.
نقل قولهای اطمینان دهنده
برای کاربری که هنوز به وبسایت مورد نظر اعتماد نکرده است، بهترین چیز،تایید سایت توسط کاربران می باشد.استفاده از نقل قول های افراد، یکی از اصلیترین ابزارهای جلب اعتماد مخاطبان برای وبسایت ها تبدیل شده است.برای جلب توجه بهتر می توانید از نظرات واقعی و مربوط به محصولتان استفاده کنید تا مخاطب اعتماد کند.

روشهای ارتباط
قراردادن شماره تلفن، آدرس ایمیل، پشتیبانی آنلاین،فرمهای ارتباط و یک آدرس فیزیکی(دفتر یا مغازه)علاوه بر ارتباط مخاطبان با شما، برای اعتبار کسب و کارتان نیز موثر خواهد بود.هرچه اطلاعات در مورد خودتان و کسب و کارتان کامل تر باشند، افراد بیشتری می توانند به شما اعتماد کنند.در بین این روش ها،پشتیبانی آنلاین بهترین گزینه برای ارتباط با مخاطب می باشد.
گارانتیها
استفاده از نمادهای معتبر که اطمینان میدهند خدمات و محصولات شما واقعی هستند،می توانند باعث افزایش اطمینان و موفقیت Landing Page شما شوند. در ایران، لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی یا ای نماد(Enamad) از عوامل مهم اطمینان کاربران به سایت های فروش محصولات می باشند.
نتیجهگیری
Landing Pages، صفحاتی ساده و هدفمند هستند که به منظور دعوت ازکاربر به انجام کاری یا معرفی یک محصول خاص برای کاربر طراحی شده اند. طراحی و ساخت صحیح این صفحات، میتواند تاثیر زیادی در درآمد شما داشته باشد.
امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم توضیحات لازم درمورد لندینگ پیج به را برایتان توضیح دهیم تا اطلاعات کافی برای طراحی وبسایت داشته باشید.