پرش لینک ها

ماژول پیامکی چیست؟

“همه چیز درباره ماژول پیامکی”

داده پردازان راما

طبق آمار، ۷۵ درصد از افراد زیر ۴۴ سال، ارتباط‌ گیری کسب ‌و کارها از طریق پیامک را ترجیح می‌دهند.از طرفی، ارسال پیامک بسیار آسان و ارزان ‌تر از تمام روش‌های بازاریابی می باشد.

به همین دلیل، بازاریابی پیامکی در بازاریابی بیشتر کسب‌ و کارها دیده می‌شود. یکی از کارهایی که برای حفظ مشتری انجام می‌شود، ارسال پیامک‌ مناسبتی و تراکنشی است؛مانند تبریک تولد، نظرسنجی پس از خرید یا پیامک حاوی کد مرسوله.اما ارسال دستی پیامک‌هایی وقت‌گیر و خسته‌کننده بوده و احتمال اشتباه کردن نیز زیاد است.راه حل این مشکل چیست؟ اینجاست که ماژول ارسال پیامک به کمکتان می آید.

در این مقاله شما را با انواع ماژول‌ ها و کاربرد های آن بطور کامل آشنا می‌کنیم؛ پس حتماً تا آخر مقاله همراه مجموعه راما باشید.

منظور از ماژول پیامکی چیست؟

ماژول ارسال پیامک کمک می‌کند پیامک به ‌صورت خودکار و پس از رخ‌ دادن اتفاق‌هایی که از قبل مشخص کرده‌اید، برای مخاطب ارسال شود.

فرض کنید می‌خواهید در روز تولد مشتریان، برای آن‌ها پیامک تبریک بفرسیتد. ۲ راه پیش روی شماست:

  • درست‌کردن لیست تولد – که حاوی روز تولد، نام مخاطب و شمارهٔ او بوده و ارسال پیامک به‌ صورت دستی
  • ارسال خودکار پیامک بدون دخالت شما بر اساس داده‌ها و اطلاعات وارد شده توسط مشتری

راه اول دردسرهای زیاد را به همراه دارد. ممکن است به‌خاطر مشغله‌های دیگر فراموش کنید پیامک بفرستید. از طرفی، بررسی لیست و انجام ‌دادن این کار در هر روز وقت ‌گیر است. به همین خاطر، راه دوم بهتر است!

حالا اگر قرار باشد پس از ثبت‌نام یا ثبت سفارش پیامک بفرستید، دردسرها و موانع بیشتر هم می‌شود. ماژول پیامک این کارها را برای شما راحت انجام می دهد.

در گذشته، ماژول قطعه‌ای فیزیکی بود که با استفاده از آن، مودم ‌ها پیامک را از طریق سیم‌ کارت‌های فیزیکی ارسال می‌کردند. ولی الان ماژول‌ ها به پنل پیامکی وصل شده و هر پیامکی را در زمان مقرر خود ارسال می‌کنند. مثلا، برای احراز هویت افراد در زمان ثبت ‌نام، پیامکی در لحظه ارسال می‌شود.

مسئله مهم‌ دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که ماژول، به تحکیم ارتباط بین مشتری و کسب‌ و کار کمک می‌کند.

نکته:ماژول‌های فیزیکی،از دور خارج نشده ‌اند و در حال حاضر، از‌ آن‌ها در سیستم‌های امنیتی و همچنین مدیریت خانه نیز استفاده می‌شود. مثلاً ماژولی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این قابلیت را دارد که از طریق اس‌ام‌اس، به آن فرمان دهید یا در صورت وقوع اتفاق‌های تعریف‌شده پیامک ارسال کند. با این تفاصیل، به درد کسب ‌و کارها و آنچه که مدنظر ماست، نمی‌خورند.

ماژول پیامکی
ماژول پیامکی

چرا باید از ماژول ارسال پیامک استفاده کنیم؟

مهم‌ترین مزیتی که ماژول پیامک دارد، صرفه‌جویی بسیار زیادی در زمان است. برای مثال، تاریخ تولد در پروفایل کاربر ثبت شده است و دیگر نیاز نیست شما لیستی از قبل آماده کرده تا تاریخ تولد هر کاربر را در آن ثبت کنید.

چرا ارسال دستی دردسر دارد؟ شما باید هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، بررسی کنید چه افرادی در آن روز به دنیا آمدند و سپس به آن‌ ها تبریک بگویید! حالا فکر کنید کسب ‌و کارتان رونق گرفته و تعداد مشتری‌ها روز به روز افزایش میابد.

از دیگر کاربردهای ماژول پیامکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاسخ‌گویی خودکار
  • نظرسنجی و مسابقه پیامکی
  • نوبت‌دهی
  • پیامک‌های سررسید موعد اقساط

مثلاً وقتی از فروشگاه افق کوروش خرید کنید، پیامکی برای شما ارسال می‌شود که آیا از خرید خود راضی بوده‌ اید یا نه؟ این پیامک با ماژول پیامک ارسال شده است.

بطور کلی، ماژول پیامکی، کمک بسیار بزرگی در راستای اتوماسیون خواهد بود. مرحلهٔ وفادارسازی در بازاریابی بسیار اهمیت داشته و همه ‌چیز بر پایهٔ ارتباطی موثر و صمیمانه شکل می‌گیرد. کاری که ماژول‌های پیامکی، آن را برای شما آسان‌ تر و سریع ‌تر می‌کنند.

انواع ماژول پیامکی

در این بخش، شما را با ۶ ماژول رایج و پرکاربرد آشنا می‌کنیم:

1.ارسال پیامک انبوه

خیلی ساده بگوییم، پیامک مدنظرتان را برای حجم بسیار زیادی از مخاطبان ارسال خواهید کرد. شما می‌توانید به یک گروه مشخص مثل مدیران کسب‌وکارها، دکترها یا مشاوران املاک در لحظه پیام دهید.

1.ارسال پیامک انبوه

خیلی ساده بگوییم، پیامک مدنظرتان را برای حجم بسیار زیادی از مخاطبان ارسال خواهید کرد. شما می‌توانید به یک گروه مشخص مثل مدیران کسب‌وکارها، دکترها یا مشاوران املاک در لحظه پیام دهید.

2.ارسال پیامک مناسبتی

شما می توانید در مناسبت‌های خاص مثل روز مادر یا عید نوروز، پیامکی حاوی تبریک یا اطلاع ‌رسانی تخفیف برای لیست مخاطبان خود بفرستید. می‌توانید از قبل این روزها را در تقویم مشخص کنید تا ماژول پیامکی، به‌ صورت خودکار وارد عمل شده و بدون دخالت شما، پیامک مدنظرتان را بفرستد.

لازم است یادآوری کنیم ارسال چنین پیامک‌هایی، رابطۀ شما را با مشتریانتان را بهبود می‌بخشد.

3.ارسال پیامک پس از تماس تلفنی

می‌ توان از ماژول برای ارسال خودکار پیامک پس از تمام شدن تماس ‌های تلفنی استفاده کرد.معمولاً پیام‌هایی که در این زمان ارسال می‌شوند،بیشتر حاوی متن تشکر بوده یا از مشتری می‌خواهند نظرش را راجع‌ به کیفیت پاسخ‌ گویی بیان کند.

ماژول پیامکی

4.منشی پیامکی

ماژول منشی پیامکی یکی از جذاب‌ ترین و پرکاربردترین ماژول ‌هاست که به ‌جای شما با مشتری صحبت می‌کند! دیگر نیاز نیست خودتان به تمام پیامک‌های دریافتی پاسخ دهید.

برای مثال، وقتی مشتری مشکلی را از طریق پیامک با شما در ساعت ۱۰ شب در میان می‌گذارد، منشی پیامکی با متن زیر ارسال می‌کند:

  • پیامک شما دریافت شد. ممنون که همراه ما هستید. کارشناسان ما در ساعات کاری با شما تماس می‌گیرند.

شما می‌توانید برای منشی پیامک شرط بگذارید. برای مثال، مشخص کنید اگر مخاطب عدد ۱ را ارسال کرد، این متن را خودکار بفرستد و اگر عدد ۲ را فرستاد، متن دیگری ارسال کند.

از دیگر کاربردها هم می‌توان به عضویت در خبرنامهٔ پیامکی اشاره کرد. کافی است از مخاطب بخواهید نام خود را ارسال کند. سپس منشی پیامک خوش آمدگویی را ارسال و مخاطب را به لیست خبرنامه اضافه می‌کند.

یکی دیگر از کاربردهایی که همهٔ شما با آن آشنا هستید، استعلام از طریق پیامک است. همان کاری که برای دریافت خلافی ماشین از طریق پیامک انجام می‌دهیم.

5.ماژول نوبت ‌دهی

مطب پزشکی که بسیار شلوغ است را در نظر بگیرید. نوبت ‌دهی در چنین مطبی وقت‌گیر است و احتمال بروز خطاهای انسانی هم زیاد است.

می‌توانید در پنل پیامکی، سازوکاری طراحی کنید که هرکس پس از ارسال عبارتی مثل «نوبت» به شمارۀ شما، به‌ صورت خودکار از سیستم نوبت بگیرد؛ به این ترتیب، هم در زمان صرفه‌جویی خواهد شد و هم احتمال خطا و تداخل نوبت‌ها به حداقل خود می‌رسد.

بیایید فرایند کار را یک بار مرور کنیم تا با این کاربرد ماژول پیامک هم آشنا شوید:

  • ساعت کاری مطب را مشخص می‌کنید
  • ‌مدت ‌زمان هر ویزیت (مثلاً ۳۰ دقیقه) را وارد می ‌کنید
  • پیشوند خاصی (مثلاً A) را برای شمارهٔ نوبت تعیین می‌ کنید
  • روز نوبت ‌دهی را انتخاب می ‌کنید
  • کلمه کلیدی (مثلاً نوبت) را وارد می‌کنید

و تمام!حالا اگر مخاطب شما این عبارت را ارسال کند،زمان مشخصی به او تخصیص داده می‌شود. سپس پیامکی حاوی اطلاعات نوبت (زمان و تاریخ) ارسال می‌شود.

این ماژول همچنین از ثبت نوبت تکراری هم جلوگیری می‌کند و هر فرد فقط می‌تواند یک بار نوبت بگیرد.از طرفی، وقتی لیست روز پر شد، متنی مرتبط ارسال می‌کند که مخاطب بداند باید فردا اقدام کند.

6.ماژول ارسال پیامک رنجی

فرض کنید بسته به کسب‌وکارتان،مخاطبان هدف شما افرادی هستند که استطاعت مالی خوبی دارند. برای دستیابی به این افراد، تصمیم می‌گیرید پیامک را فقط برای خط‌های ۹۱۲ با کد ۱، ۲ و ۳ ارسال کنید.

با کمک ماژول ارسال پیامک رنجی، می‌توانید محدودۀ گیرندۀ پیام را مشخص کنید. در این مثال، می‌توانید مشخص کنید پیام آماده‌شده، فقط برای شماره‌های ۰۹۱۲۱۰۰۰۰۰۰ تا ۰۹۱۲۳۰۰۰۰۰۰ ارسال شود.

معرفی بهترین ماژول ‌های ارسال پیامک

اول از همه بگوییم، بسته به پنل پیامکی که از آن استفاده می‌کنید، ممکن است ماژولی اختصاصی در اختیارتان قرار بگیرد.

از طرفی، برخی ماژول‌ها در خود پنل پیامکی در دسترس است. فقط شما باید لیست مخاطبان را در این پنل بارگذاری کنید که حاوی اطلاعات کافی برای استفاده از هر ماژول باشد.

برای مثال، اگر می‌خواهید از ماژول پیامک مناسبتی برای تبریک تولد استفاده کنید، باید لیست شما حاوی نام و تاریخ تولد هر فرد باشد.

در ادامه ما به معرفی ماژول‌ هایی که ارسال خودکار پیامک را برای سایت‌ شما آسان و از پنل‌های پیامکی مختلف ایرانی پشتیبانی می‌کنند می پردازیم:

1.ماژول پیامکی WHMCS

WHMCS را می‌توان بهترین ماژول پیامکی دانست که مدیریت سفارش ‌ها، اطلاع ‌رسانی و ارسال تیکت به مشتری را برای شما سریع و راحت می‌کند.

افزونهٔ WHMCS مخصوص سایت‌ های وردپرسی بوده که می‌توانید پیامی متناسب با یک رخداد آماده کنید تا برای کاربران بفرستد؛ مثل رخدادهای زیر:

  • صدور فاکتور جدید
  • تغییر رمز عبور
  • ثبت سفارش جدید
  • پرداخت‌نکردن فاکتور
  • اطلاع‌رسانی دربارهٔ نزدیک‌شدن به تاریخ انقضای سرویس
  • ثبت تیکت و پاسخ‌دادن به آن
  • ثبت‌نام در سایت
  • ورود به سایت
  • خروج از سایت

البته این ماژول دوطرفه است! یعنی نه‌ تنها برای کاربران پیامک می‌فرستد، بلکه می‌توانید بگویید بعد از هر رخداد مشخص، یک پیامک برای مدیر سایت برای اطلاع رسانی بفرستد.

مثلاً بعد از اینکه مشتری تیکتی در سایت ثبت کرد، پیامکی برای مدیر سایت (تیم پشتیبانی در کسب‌ و کارهای بزرگ) ارسال شود.

همچنین شما می ‌توانید پیامک‌های شخصی‌سازی ‌شده برای هر کاربر ارسال کنید. یکی دیگر از امکانات آن، ارسال محتوای لازم برای آموزش در زمانی که کاربر با مشکلی مواجه می‌شود، است.

این افزونه ۲ قابلیت دیگر هم دارد: ورود کاربر با موبایل و احراز هویت کاربر! اغلب سایت‌ها در این روزها از ورود با شماره‌ تلفن ‌استفاده میکنند که با این کار، مشکلاتی مثل فراموشی رمز عبور را برای کاربران خود حل کنند.

از دیگر افزونه‌ها و ماژول پیامکی مخصوص وردپرس هم می‌توان به WP-SMS اشاره کرد.

2.ماژول ارسال پیامک پرستاشاپ

این ماژول برای کسانی مناسب است که از فروشگاه ‌ساز پرستاشاپ استفاده می‌کنند. از مهم ‌ترین امکانات و مزایای آن هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارسال پیامک مخصوص در وضعیت‌های مختلف مثل آماده‌سازی محصول، ارسال محصول یا لغو سفارش
  • ارسال پیامک انبوه به یک گروه مشخص (به‌صورت دستی)
  • قابلیت اتصال به پنل‌های پیامکی ایرانی

3.افزونهٔ ارسال پیامک ووکامرس فارسی

همان طور که می‌دانید، ووکامرس افزونه ‌ای است که سایت وردپرسی را به یک فروشگاه تمام ‌عیار تبدیل می‌کند.

افزونۀ ارسال پیامک ووکامرس که باید جدا از افزونهٔ اصلی نصب شود،با اغلب پنل‌ های پیامک ایرانی سازگاری کامل دارد.

می‌توانید از این افزونه برای اطلاع‌ رسانی روند خرید مشتریان استفاده کنید و اطلاعاتی مثل وضعیت خرید، تکمیل پرداخت، بارگیری محصول برای ارسال و… را با آنها به اشتراک بزارید.

فراموش نکنید که برای استفاده از این افزونه‌، به یک پنل پیامکی نیاز خواهید داشت؛ همانند ۲ مورد قبلی!

زمان خود را با ماژول پیامکی مدیریت کنید!

هیچ چیزی با ارزش تر زمان شما نیست.ماژول پیامکی کمک می‌کند تا در زمان خود صرفه ‌جویی قابل ‌توجهی داشته باشید و ارتباط با مشتریان خود را بدون خطا مدیریت کنید.برای اینکه رابطهٔ خوبی با مشتریان برقرار کنید و همیشه کنار آن‌ها باشید، به ماژول پیامکی نیاز دارید.

پیام بگذارید